Monday, January 4, 2010

Tuhan orang Kristian pun Allah juga.


Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".


MUNGKIN lain orang lain pendapatnya. Bagi saya senang saja, buat apa nak susah-susah kepala dengan perkara yang tak patut disusahkan.

Sebagai orang Islam yang beriman, saya percaya tuhan orang Kristian pun Allah juga. Tuhan yang menciptakan orang Kristian adalah juga tuhan yang menciptakan orang Islam dan orang Budha, dan tuhan itu jugalah yang menciptakan lembu dan kambing.

Apa kita perlu ambil peduli kalau mereka nak sebut nama tuhan mereka dengan nama apa pun. Itu soal rumahtangga mereka, kenapa kita pulak yang nak menyibuk.

Lebih baik kita buat kerja kita, tumpukan usaha macamana nak bawa anak-anak muda kita bertakwa kepada Allah dan sentiasa mengabdikan diri kepada penciptanya. Banyak anak muda kita masa kini telah tersasar dari akhlak yang mulia dan mereka tidak lagi berasa takut untuk melakukan dosa. Mereka seperti telah bertuhankan hiburan dan nafsu.

Janganlah kita cuba mengalihkan masalah yang kita hadapi kepada benda-benda yang tidak mendatangkan faedah langsung kepada agama. Kita pergi ke jalan-jalan sambil meracau-racau seperti kena sawan yang kononnya seperti nak membela agama, tetapi betulkah dengan perlakuan kita itu akan menjadikan agama kita lebih mulia?

No comments: